Kunst og mindfulness

Vi arbejder med kunst, fordi det styrker barnets selvtillid og selvværd

I Artibus har vi valgt at fremhæve vores fællesinteresse. Og håber at videregive vores passion til børnene. Vi arbejder med kunst fordi:

• Det giver børnene mulighed for at udtrykke tanker og følelser.
  • En måde hvorpå børnene kan forholde sig til verden og integrere indtryk i kreative udtryk.
  • En metode til at understøtte børnenes selvværdsfølelse ved at anerkende og støtte børnene i at anerkende, sine egne kreationer.
  • At styrke børnenes selvtillid ved at give dem mulighed for at være stolte af deres kreationer.
  • Det er et middel til socialt fællesskab ved at opleve fælles interesse.
  • Børnene tilegner sig teknikker og værktøjer som de evt. også senere i livet kan få gælde af.
  • Det stimulerer børnenes finmotorik – hånd/øje-koordinationen, der påvirker sprogcenteret i hjernen.
  • Børnene får farveforståelse og simpel farvelære.
  • Børnene får styrket evnen til koncentration og fordybelse.
  • Det stimulerer fantasien – kreativiteten. Både i udtryk og ideudvikling. Innovation.

Mindfulness

Vi arbejder med Mindfulness da det hjælper barnet med at kunne finde ro. Mindfulness er for os en oplevelse af ro og nærvær. Det er en filosofisk tilgang til hvordan vi som mennesker kan højne vores trivsel i et hektisk samfund, og give krop og sind mulighed for en pause. Man kan måle at hjerneaktiviteten påvirkes ved systematisk mindfulness-øvelser.

Når vi laver mindfulness-øvelser med børnene er det en træning både for børn og de voksne; i en nærværende opmærksomhed, hvor kroppen holdes i ro. Vi anvender mindfulness med alle vores børn. Både alm. åndedrætsøvelser samt de mere dybdegående visualiseringsøvelser.

Medarbejderne har haft kursus af Chis Norre vores samarbejdspartner og instruktør i mindfulness.

En mere mindfull hverdag

Vi bruger begrebet for at holde fokus på ” en mere mindfull hverdag” . En mere mindfull hverdag er ; at vi er tilpas langsomme og tydelige specielt i de mange overgange i dagen. Vores tilgang til børnene er; tydelige. Langsomt og kærligt. I øjenhøjde med børnene og vi skaber en god stemning omkring dem. Vores styrede aktiviteter sammen med børnene foregår i en rolig atmosfære og vi anvender ”stille-musik”.